نوشته شده توسط : محمد رضا حقاني

ک موتورخانه هوشمند تشکیل شده است از تعدادی از قطعات الکتریکی و الکترومکانیکی که با هم یک سیستم الکترونیکی هوشمند را ایجاد می کنند که توانایی کنترل مشعلها و پمپ ها راداشته ودرمسیر ترموستات قرار میگیرد
این دستگاه هوشمند توسط دماسنجی که روی لوله های آب قرارداده میشود دمای آب گرم بهداشتی و گرمایشی را اندازه گیری میکند و توسط دماسنج دیگری که در ضلع شمالی ساختمان قرار داده می شود دمای هوا را اندازه گیری می کند
اندازه گیری دمای هوا باعث میشود در هر لحظه ازاوقات روز کنترل مشعلها و پمپها تابعی از دمای هوا و دمای آب باشد(در موتورخانه سنتی فقط تابع آب است) چرا که با افزایش دما مثلا در ظهرها موتورخانه دیگر نباید مانند نیمه شب که بسیار سرد است عمل کند پس دمای هوا می تواند موجبات گرمتر شدن ساختمان را فراهم آورده و روشن نشدن مشعلها را به دنبال داشته باشد (فقط در سیستم هوشمند )که در وحله اول مصرف انرژی کاهش یافته چرا که در اوقات گرم شبانه روز از گرمای خورشید استفاده کرده ایم و در مصرف صرفه جویی داشته ایم و در وحله دوم دمای داخل ساختمان آنقدر افزایش نمی یابد که مجبور به بازکردن پنجره ها یا بستن شیرهای شوفاژ در طول ساعات گرم روز باشیم که این مورد بسیار شایع است
بازکردن پنجره ها در ساعات گرم روز یکی از مشکلات موتورخانه های سنتی است
دراین فرایند با استفاده از سیستم موتورخانه هوشمند به طور متوسط 15 درصد از مصرف انرژی گاز کاهش می یابد
تاییدیه سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور
دانلود

اما درمراکز غیر مسکونی (ادارات- شرکتها-مجتمع های تجاری –سالهای ورزشی-مدارس وبنگاههای اقتصادی)که فعاالیت آنها مختص به ساعاتی از روز است و همگی در ساعات شب تا صبح روز بعد دیگر نیاز به گرمایش موتورخانه ندارند عملا موتورخانه خاموش و تا 1 ساعت قبل از ورود کارمندان در صبح روز بعد خاموش باقی می ماند که مدت زمان بسیاری را بدون صرف انرژی سپری می نماید که باز هم باعث کاهش مصرف انرژی مصرفی می گردد .
روشن ماندن موتورخانه در ساعات غیر کاری یکی دیگر از مشکلات موتورخانه سنتی است
همچنین این دستگاه فارغ از شبها تعطیلات رسمی و اعیاد و جمعه ها و حتی پنچ شنبه ها را با نظر مدیریت تعطیل اعلام میکند به این معنی که موتورخانه کاملا خاموش است و مصرف انرژی به صفر می رسد البته در ساعات تعریف شده ای موتورخانه را برای مدت کوتاهی روشن کرده و باعث چرخش کامل آب می شود تا از فرسایش منابع که در اثر خاموشی کامل موتور خانه ایجاد میشود جلوگیری نماید
روشن ماندن موتورخانه در روزهای تعطیل درمراکزغیر مسکونی مشکل دیگر موتورخانه های سنتی است
برگشت سرمایه برای یک آپارتمان 8 واحدی با گاز بهای 250000 تومان در ماه می تواند در مدت 3 ماه انجام گیرد چرا که در موتورخانه های غیر مسکونی قابلیت کاهش مصرف گاز تا 40 درصد و کاهش هزینه قبض پرداختی بالای 50 درصد را داراست به استناد تاییدیه فوق الذکر این رقم قابل قبول می باشد

فرسایش شدید موتورخانه به دلیل دائم کار بودن مشکل دیگر موتورخانه سنتی است
مصرف برق موتورخانه به خاطر کار مداوم مشعلها و پمپها در مراکز مسکونی همواره 5 تا 15 درصد بالاتر از حد معمول آنها و در اداری تا حدود 50 درصدبالاتر از مصرف اسمی انها خواهد بود که با موتورخانه هوشمند این عیب برطرف میشود

موتورخانه هوشمند دارای یک حافظه بلند مدت است که اطلاعات عملکرد موتورخانه تا مدت 1 سال در آن ثبت می شود این اطلاعات مانند یک نوار قلب برای موتورخانه است که در هر زمان قابلیت گرفتن اطلاعات از آن وجود دارد و میتواند برای یافتن مشکلات موتورخانه مانند (سوخت ناقص – گیر پاچ کردن پمپها وعدم تنظیم دقیق مشعلها )از آن کمک گرفت همچنین می تواند زمانهای نیاز به سرویس موتورخانه را به مدیر اطلاع می دهد تا در اثر خرابیهای کوچک که در موتورخانه رخ می دهد و عدم توجه به آنها موجبات خرابیهای بزرگتر فراهم نگردد

استفاده از سیستم موتورخانه هوشمند=کاهش مصرف انرژی در موتورخانه



:: موضوعات مرتبط: كنترل هوشمند , صرفه جويي در انرژي , ,
:: بازدید از این مطلب : 1263
|
امتیاز مطلب : 107
|
تعداد امتیازدهندگان : 29
|
مجموع امتیاز : 29
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 فروردين 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط :

بقيه در ادامه مطلب...



:: موضوعات مرتبط: كنترل هوشمند , صرفه جويي در انرژي , ,
:: برچسب‌ها: كنترل هوشمند ,
:: بازدید از این مطلب : 723
|
امتیاز مطلب : 177
|
تعداد امتیازدهندگان : 50
|
مجموع امتیاز : 50
تاریخ انتشار : 24 فروردين 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد رضا حقاني

چكيده

سرمايش تبخيري قدمت زيادي دارد. قبل از ورود سيستم‌هاي تهويه مطبوع، سرمايش تبخيري، متد موثري براي خنك كردن يك خانه به شمار مي‌رفت. در آب و هواي خشك، سرمايش تبخيري، همواره منسوب به كولر آبي است كه براي خنك كردن خانه‌ها به صورت ارزان قابل استفاده مي‌باشد.
اساس كار در كولرهاي آبي سرمايش تبخيري مستقيم است در اين فرايند رطوبت به هوا اضافه مي‌شود يك كولر آبي شامل بدنه ، فن ،درپوشها، پمپ گردش آب، مخزن آب، شير شناور، خطوط توزيع آب و موتور الكتريكي است. سيستم كار كولرهاي آبي بدين گونه است كه آب موجود در مخزن توسط پمپ آب بر روي درپوشها ريخته مي‌شود الكتروموتور توسط تسمه فن را به چرخش در مي‌آورد با چرخش فن هوا از فضاي بيرون به داخل محفظه كولر كشيده مي‌شود و با عبور از سطح پوشالهاي خيس، رطوبت هوا افزايش پيدا كرده و دماي آن نيز كاهش پيدا مي‌كند.
با توجه به توليد كولر آبي در داخل كشور و نيز استفاده از اين وسيله براي خنك كردن منازل يك وسيله خنك كننده ملي شناخته شده است و بيش از 70% اقليم جغرافيايي كشور به آن نياز دارد .

شكل 1 _ 1 سيكل سرمايش رنكين

 

بقيه در ادامه مطلب...



:: موضوعات مرتبط: تبريد و سردخانه , كولر آبي , ,
:: برچسب‌ها: كولر آبي , انواع سيستم سرمايش , تبريد ,
:: بازدید از این مطلب : 1837
|
امتیاز مطلب : 89
|
تعداد امتیازدهندگان : 25
|
مجموع امتیاز : 25
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 فروردين 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد رضا حقاني

دیدکلی

از آنجایی کولرهای آبی در پشت بام نصب می‌شوند، باید از نظر استحکام در محلی گذاشته شوند که در سقف ایجاد لرزش و صدا ننمایند. مثلا آنها را نباید روی ستونها یا نزدیک دیوارها قرار داد. محل قرار گرفتن کانالهای کولر باید از قبل پیش بینی شده باشد، که در روی پشت بام ورودی کانال از طریق اطاقک سیمانی توسط برزنت به کولر متصل گردد. در قسمت زیر کولر معمولا یک قاب فلزی چهار پایه به ارتفاع حدود 30 سانتیمتر قرار داده می‌شود.

در زیر پایه‌های این قاب باید چهار صفحه فلزی مربعی به اظلاع 10 سانتیمتر محکم جوش داده شود، تا از فرو رفتن در آسفالت پشت بام جلوگیری به عمل آید. یکی دیگر از نکاتی که در موقع نصب کولر لازم است به آن توجه شود، این است که تا حد امکان از لوله‌های دودکش و لوله چاه فاضلاب دور باشد. این نوع کولر آبی نسبت به حجم هوادهی در واحدهای حجمی 2000 ، 3000 ، 3500 ، 40000 ، 4500 ، 5000 ، 6000 ، 7000 و 12000 ساخته می‌شوند. این اعداد بر حسب فوت مکعب در دقیقه (CFM) مقدار هوا دهی را تعیین می‌کنند.

 

بقيه در ادامه مطلب...



:: موضوعات مرتبط: كولر آبي , ,
:: بازدید از این مطلب : 1111
|
امتیاز مطلب : 157
|
تعداد امتیازدهندگان : 42
|
مجموع امتیاز : 42
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 فروردين 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد رضا حقاني

 

کولر آبی

*       کولرهای آبی بسیار کمتر از کولرهای گازی برق مصرف می کنند (500 وات در برابر 2000 وات).

*       کولرهای آبی و گازی با توجه به کاربرد زیاد و وسیع آن به خصوص در فصول گرم سال بخش نسبتاً زیادی از مصرف کل انرژی کشور را به خود اختصاص داده می دهند.

*       ظرفیت برودتی کولرها باید متناسب با فضای مورد استفاده و شرایط آب و هوایی محل (از لحاظ دما و رطوبت) انتخاب شود. کولرهای بزرگتر از حد نیاز تنها باعث مصرف بی مورد انرژی الکتریکی می شوند. نوع کولر را متناسب با مناطق آب و هوایی انتخاب کنید. از کولرهای آبی برای مناطق معتدل استفاده کنید.

*       هنگام خرید دستگاهی را انتخاب کنید که دارای علامت استاندارد و برچسب انرژی باشد و با توجه به برچسب انرژی دارای بالاترین درجه کارآیی و بازدهی باشد.

*       حتی الامکان کانل کشی کولر از کوتاه ترین مسیر انتخاب شود. چنانچه کانال های کولر خارج از ساختمان قرار دارند، حتماً باید به وسیله عایق کاری با پشم شیشه یا عایق های دیگر از گرم شدن کانال ها و هدر رفتن سرما در اثر تابش مستقیم نور خورشید بر آنها جلوگیری شود. در این مورد حتی نصب یک سایبان ساده بر روی کولر و کانال ها هم موثر است.

 

 



:: موضوعات مرتبط: كولر آبي , ,
:: برچسب‌ها: كولر آبي ,
:: بازدید از این مطلب : 694
|
امتیاز مطلب : 186
|
تعداد امتیازدهندگان : 48
|
مجموع امتیاز : 48
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 فروردين 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد رضا حقاني

مکانيزمهاي معمول و مرسوم انتقال حرارت در مهندسي به منظور ايجاد سرمايش و گرمايش ، نياز به توان خارجي ، صرف هزينه جاری علاوه بر هزينه ساخت اوليه و در اغلب موارد داراي قطعات متحرک هستند .

با اين وجود ، يک لوله حرارتي ( heat pipe ) وسيله ای نسبتا ساده است که بدون هيچ قسمت متحرکي ، قابليت انتقال مقادير زيادي حرارت را در فواصل مختلف دارد . جذاب ترين مشخصه لوله حرارتي اين است که در اين سيستم ، نياز به انرژي خارجي نيست و لوله حرارتي فقط با اعمال گرما فعال مي شود و در عين حال داراي ضريب رسانايي گرمايي موثر و بسيار بالايي است . دراين بخش از سري مقالات لوله حرارتي به معرفي ، بيان مزايا و ساختار کلي اين پديده جذاب تاسيساتي پرداخته شده است .


ساختار کلي و عملکرد يک لوله حرارتي

لوله حرارتي يک وسيله انتقال حرارت با ضريب رسانايي گرمايي موثر بسيار بالا است که در خلا کار مي کند و براي انتقال حرارت از يک چشمه حرارتي به يک چاه حرارتي مورد استفاده قرار مي گيرد . ساختار يک لوله حرارتي از نظر عملي به سه منطقه تقسيم مي شود :

بقيه در ادامه مطلب...



:: موضوعات مرتبط: لوله حرارتي , ,
:: برچسب‌ها: لوله حرارتي ,
:: بازدید از این مطلب : 890
|
امتیاز مطلب : 133
|
تعداد امتیازدهندگان : 35
|
مجموع امتیاز : 35
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 فروردين 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد رضا حقاني

صرفه جويي در سوخت به طرق مختلف صورت مي پذيرد. روشهاي کم خرج مانند تنظيم دقيق ،مراقبت و نگهداري صحيح و روشهاي پرخرجي همچون نصب تاسيسات بازيافت حرارتي روي کوره، باعث کاهش سوخت مصرفي ميگردد. روشهاي موفقي که باعث اين صرفه جويي گرديده اند عبارتنداز:کاهش هواي اضافي، افزايش بازيافت حرارتي بخش جابجايي ،استفاده ار لوله هاي پره دار، پيش گرم کردن هواي احتراق .

هواي اضافي مهمترين عامل در بازده حرارتي است. با وجود اينكه كاربرد هواي اضافي زياد ،كنترل عمليات را ساده تر مي نمايد ولي ميزان سوخت مصرفي وبالطبع مخارج حاصله افزونتر خواهد شد. سوخت اضافي صرف گرم كردن هوا از دماي محيط تا دماي گازهاي داغ داخل كوره مي شود. امروزه با پيشرفت سيستمهاي كنترل كننده ، اكسيژن اضافي در گازهاي داغ را ميتوان به 2 الي 3 درصد تقليل داد. اگر مقدار اكسيژن اضافي از اين مقدار كمتر شود ، عمل احتراق ناقص صورت گرفته و دوده در محصولات احتراق مشاهده مي شود. احتراق ناقص بشدت دماي شعله را كاهش مي دهد و در نتيجه بازده كوره خيلي كم خواهد شد. لذا در سوختهاي گازي حتما بايد ميزان اكسيژن اضافي در بخش احتراق، معيار عملكرد كوره باشد. بنا به عرف طراحي ، در كوره هاي با مكش طبيعي (Natural Draft) ،معمولا براي سوخت گازي حدود 20% وبراي سوخت نفتي 25% هواي اضافي بكار برده ميشود. در كوره هاي با مكش اجباري (Forced Draft) بدليل كنترل دقيقتر ميزان هوا ، مقدار هواي اضافي برابر 15% براي سوخت گازي و 20% براي سوخت نفتي مي باشد.

امكان بازيافت حرارت از بخش جابجايي ، هنگامي كه دماي گازهاي داغ خيلي زياد باشد ، وجود دارد. اين عمل...

 

بقيه در ادامه مطلب..

منبع:سايت شركت ملي گاز ايران



:: موضوعات مرتبط: بخار و نيروگاه , ديگ , ,
:: بازدید از این مطلب : 1346
|
امتیاز مطلب : 145
|
تعداد امتیازدهندگان : 41
|
مجموع امتیاز : 41
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 فروردين 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد رضا حقاني

دیگ بخار به مخزن تحت فشار بسته ای اطلاق می شود که در داخل آن سیالی برای استفاده در خارج از آن گرما می بیند. این گرما توسط احتراق سوخت (جامد، مایع، گاز) یا توسط انرژی هسته ای یا برق تولید می شود.

دیگ بخار پرفشار به دیگی اطلاق می شود که بخار آب را در فشاری بالاتر از 15psig تولید نماید. در پایین تر از فشار مذکور دیگ در گروه دیگ بخار کم فشار قرار می گیرد. دیگ های کوچک پرفشار در گروه دیگ های کوچک قرار می گیرند.

مطابق بخش یک آیین نامه دیگ و مخازن تحت فشار مربوط به انجمن آمریکایی مهندسین مکانیک یا به طور اختصار ASME دیگ پرفشار کوچک به دیگ پرفشاری اطلاق می شود که از محدوده های زیر تجاوز ننماید:
قظر داخلی پوسته 16in , حجم کلی بدون روکش و عایقکاری 5Ft3 , و فشار 100psig .

چنانچه دیگ از هریک از محدوه های مذکور تجاوز نماید،...

بقيه در ادامه مطلب...



:: موضوعات مرتبط: بخار و نيروگاه , ديگ , ,
:: بازدید از این مطلب : 903
|
امتیاز مطلب : 83
|
تعداد امتیازدهندگان : 27
|
مجموع امتیاز : 27
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 فروردين 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد رضا حقاني

در فصل تابستان بخش از آب خنك‌كني كه در نيروگاه مورد استفاده قرار نمي‌‌گيرد مي‌تواند به منظور افزايش توان الكتريكي و راندمان چرخه تركيبي (بخاري- گازي) كه با يك چيلر جذبي ليتيم برمايد تركيب شده است مورد استفاده قرار گيرد.
در مقاله حاضر آناليز عددي توان الكتريكي و راندمان خالص نيروگاه تركيبي نشان داده شده است. تحليلها بر اساس مدل رياضي چيلر كه آزمايش واجرا شده با مشخصه COM-GAS بيان شده است.

انگيزه اين كار:همانطور كه مي‌دانيم كاهش درجه حرارت هواي ورودي به توربين گاز راندمان ترموديناميكي واحد را بالا مي‌برد اما در اين بين مشكلي وجود دارد و آن اين است كه بايد حجم زيادي از هواي ورودي خنك شود

بقيه در ادامه مطلب...



:: موضوعات مرتبط: بخار و نيروگاه , ,
:: بازدید از این مطلب : 1712
|
امتیاز مطلب : 101
|
تعداد امتیازدهندگان : 29
|
مجموع امتیاز : 29
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 فروردين 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد رضا حقاني

در سيستم هاي تهويه مطبوع براي توليد بخار معمولا ً از ديگ هاي فولادي استفاده مي كنند. ديگ هاي فولادي كه مي توانند فشارهاي نسبتاً بالايي را تحمل كنند به دو گروه تقسيم بندي مي شوند :

1- ديگ هايي كه از داخل لوله هاي آن ها گاز احتراقي عبور مي كند و آب در خارج از لوله قرار دارد.

2- ديگ هايي كه در داخل لوله هاي آن آب و در خارج از لوله ها گازهاي داغ حاصل از احتراق قرار مي گيرد. در تهويه مطبوع اغلب از گروه دوم اين نوع ديگ ها استفاده مي شود. اجزاء مهم ديگ فولادي عبارت است از كوره يا محفظه قابل احتراق ، لوله هاي عبور آب يا گازهاي حاصل از احتراق ، مشعل ، پمپ آب تغذيه ديگ ، شيريكطرفه آب تغذيه ديگ ، شير تخليه ، شيرهاي اطمينان ، درب جلو ، شيرهاي اصلي بخار ، آب نما ، شير فشار شكن ، درب عقب ، فلنج عقب ، شاسي ، تابلو برق ، جعبه دود جلو ، جعبه دود عقب و غيره....

بقيه در ادامه مطلب

 



:: موضوعات مرتبط: بخار و نيروگاه , ,
:: بازدید از این مطلب : 1091
|
امتیاز مطلب : 98
|
تعداد امتیازدهندگان : 31
|
مجموع امتیاز : 31
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 فروردين 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد رضا حقاني


:: موضوعات مرتبط: بخار و نيروگاه , ,
:: بازدید از این مطلب : 760
|
امتیاز مطلب : 110
|
تعداد امتیازدهندگان : 33
|
مجموع امتیاز : 33
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 فروردين 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد رضا حقاني


:: موضوعات مرتبط: تبريد و سردخانه , ,
:: بازدید از این مطلب : 638
|
امتیاز مطلب : 129
|
تعداد امتیازدهندگان : 40
|
مجموع امتیاز : 40
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 فروردين 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد رضا حقاني

بهبود مصرف انرژی سيکل هوايی معکوس برايتون

جهت استفاده در سيستم‌های تهوية مطبوع منازل و ساختمانها

چکيده

در اين مقاله، ﺗﺄثير انواع ‌بازده‌های مکانيکی و حرارتي بر روی کارايی چرخة معکوس برايتون بطور نظری مورد بررسی قرار گرفته‌است. بر اساس نتايج بدست‌آمده در اين تحقيق، ﺗﺄثير بازده توربين برروی کارايی سيكل معكوس برآيتون بيشتر از ﺗﺄثير بازدة کمپرسور بكار برده شده در آن است. نتايج حاصله همچنين حاكي از آن است كه ﺗﺄثير بازده مبدل حرارتي دما- بالا برروی ضريب کارائی‌کل‌چرخه[1]، بيشتر از ﺗﺄثير بازده مبدل حرارتي دما- پايين آن است. بر اساس نتايج بدست آمده در اين تحقيق ميتوان نتيجه گرفت كه در سيستم‌های تهوية مطبوع منازل و ساختمانهاي اداري - تجاري، سيكلهاي تبريد هوايی برآيتون ميتوانند در صورت اصلاح راندمان اجزاي متشكلة آن از نظر مصرف انرژی بخوبي با سيکلهاي تبريد متداول از نوع تراکم بخار رقابت نمايند.

...



:: موضوعات مرتبط: تبريد و سردخانه , ,
:: بازدید از این مطلب : 1128
|
امتیاز مطلب : 135
|
تعداد امتیازدهندگان : 42
|
مجموع امتیاز : 42
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 فروردين 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد رضا حقاني


:: موضوعات مرتبط: گالري عكس , خوردگي , ,
:: بازدید از این مطلب : 852
|
امتیاز مطلب : 75
|
تعداد امتیازدهندگان : 24
|
مجموع امتیاز : 24
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 فروردين 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد رضا حقاني

کی از کهن‌ترین آثار خوردگی مربوط به دیوار آهنی قفقاز است که به فرمان کورش هخامنشی ساخته شد و بدستور وی روی آن را با مس پوشش دادند. آغاز پژوهش بگونه امروزی در انگلستان پس از غرق شدن کشتی جنگی HMS Alarm در سال ۱۷۶۱ میلادی بود. پس از آن ورقه‌های مسی به بدنه کشتی‌ها وصل می‌شد اما پس از چندی دیده شد که این ورقه‌ها در جاهایی که میخ‌های فولاد‌ی آنها را نگه داشته بود، خورده شده‌اند (خوردگی گالوانیک).

این دانش روزبهروز گسترده‌تر شد و امروزه شاخه مهمی در مهندسی و علوم‌پایه می‌باشد.

خوردگی دارای انواع متفاوتی می‌باشد که می‌توان آن ها را با توجه به شکل منطقه خورده شده به دو دسته کلی تقسیم نمود:

  • خوردگی یکنواخت
  • خوردگی موضعی

ز آنجا که خوردگی پدیده ای تخریبی است، هزینه هایی در پی دارد. این هزینه‌ها در دو دسته مستقیم و غیر مستقم (پیامدهای مستقیم) هستند که دسته دوم بسیار بیشتر از نخستین است. در آمریکا در سال هزینه سالانه خوردگی چیزی پیرامون 1/3٪ تولید ناخالص داخلی (277 میلیارد دلار در سال 1998])[۱]

سرعت خوردگی (icorr)را با مقدار الکترون تولیدی بر یکای زمان (آمپر I) می‌توان سنجید اما از آنجا که اثر سطح را باید در نظر داشت، بایستی عدد بدست آمده بر یکای سطح بخش گردد.

سرعت خوردگی بطور معمول بصورت میل در سال (mpy) بیان می‌شود: mpy=frac{534W}{DAT}

که در آن W، کاهش وزن بر حسب میلی‌گرم، D چگالی نمونه بر یکای گرم بر سانتی‌متر مکعب، A مساحت نمونه بر حسب اینچ‌مربع و T زمان خوردگی بر یکای ساعت است.

 

 

منبع : ويكي پديا



:: موضوعات مرتبط: خوردگي , ,
:: بازدید از این مطلب : 842
|
امتیاز مطلب : 157
|
تعداد امتیازدهندگان : 48
|
مجموع امتیاز : 48
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 فروردين 1390 | نظرات ()