نوشته شده توسط : محمد رضا حقاني

صرفه جويي در سوخت به طرق مختلف صورت مي پذيرد. روشهاي کم خرج مانند تنظيم دقيق ،مراقبت و نگهداري صحيح و روشهاي پرخرجي همچون نصب تاسيسات بازيافت حرارتي روي کوره، باعث کاهش سوخت مصرفي ميگردد. روشهاي موفقي که باعث اين صرفه جويي گرديده اند عبارتنداز:کاهش هواي اضافي، افزايش بازيافت حرارتي بخش جابجايي ،استفاده ار لوله هاي پره دار، پيش گرم کردن هواي احتراق .

هواي اضافي مهمترين عامل در بازده حرارتي است. با وجود اينكه كاربرد هواي اضافي زياد ،كنترل عمليات را ساده تر مي نمايد ولي ميزان سوخت مصرفي وبالطبع مخارج حاصله افزونتر خواهد شد. سوخت اضافي صرف گرم كردن هوا از دماي محيط تا دماي گازهاي داغ داخل كوره مي شود. امروزه با پيشرفت سيستمهاي كنترل كننده ، اكسيژن اضافي در گازهاي داغ را ميتوان به 2 الي 3 درصد تقليل داد. اگر مقدار اكسيژن اضافي از اين مقدار كمتر شود ، عمل احتراق ناقص صورت گرفته و دوده در محصولات احتراق مشاهده مي شود. احتراق ناقص بشدت دماي شعله را كاهش مي دهد و در نتيجه بازده كوره خيلي كم خواهد شد. لذا در سوختهاي گازي حتما بايد ميزان اكسيژن اضافي در بخش احتراق، معيار عملكرد كوره باشد. بنا به عرف طراحي ، در كوره هاي با مكش طبيعي (Natural Draft) ،معمولا براي سوخت گازي حدود 20% وبراي سوخت نفتي 25% هواي اضافي بكار برده ميشود. در كوره هاي با مكش اجباري (Forced Draft) بدليل كنترل دقيقتر ميزان هوا ، مقدار هواي اضافي برابر 15% براي سوخت گازي و 20% براي سوخت نفتي مي باشد.

امكان بازيافت حرارت از بخش جابجايي ، هنگامي كه دماي گازهاي داغ خيلي زياد باشد ، وجود دارد. اين عمل...

 

بقيه در ادامه مطلب..

منبع:سايت شركت ملي گاز ايران



:: موضوعات مرتبط: بخار و نيروگاه , ديگ , ,
:: بازدید از این مطلب : 1344
|
امتیاز مطلب : 145
|
تعداد امتیازدهندگان : 41
|
مجموع امتیاز : 41
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 فروردين 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد رضا حقاني

دیگ بخار به مخزن تحت فشار بسته ای اطلاق می شود که در داخل آن سیالی برای استفاده در خارج از آن گرما می بیند. این گرما توسط احتراق سوخت (جامد، مایع، گاز) یا توسط انرژی هسته ای یا برق تولید می شود.

دیگ بخار پرفشار به دیگی اطلاق می شود که بخار آب را در فشاری بالاتر از 15psig تولید نماید. در پایین تر از فشار مذکور دیگ در گروه دیگ بخار کم فشار قرار می گیرد. دیگ های کوچک پرفشار در گروه دیگ های کوچک قرار می گیرند.

مطابق بخش یک آیین نامه دیگ و مخازن تحت فشار مربوط به انجمن آمریکایی مهندسین مکانیک یا به طور اختصار ASME دیگ پرفشار کوچک به دیگ پرفشاری اطلاق می شود که از محدوده های زیر تجاوز ننماید:
قظر داخلی پوسته 16in , حجم کلی بدون روکش و عایقکاری 5Ft3 , و فشار 100psig .

چنانچه دیگ از هریک از محدوه های مذکور تجاوز نماید،...

بقيه در ادامه مطلب...



:: موضوعات مرتبط: بخار و نيروگاه , ديگ , ,
:: بازدید از این مطلب : 902
|
امتیاز مطلب : 83
|
تعداد امتیازدهندگان : 27
|
مجموع امتیاز : 27
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 فروردين 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد رضا حقاني

در فصل تابستان بخش از آب خنك‌كني كه در نيروگاه مورد استفاده قرار نمي‌‌گيرد مي‌تواند به منظور افزايش توان الكتريكي و راندمان چرخه تركيبي (بخاري- گازي) كه با يك چيلر جذبي ليتيم برمايد تركيب شده است مورد استفاده قرار گيرد.
در مقاله حاضر آناليز عددي توان الكتريكي و راندمان خالص نيروگاه تركيبي نشان داده شده است. تحليلها بر اساس مدل رياضي چيلر كه آزمايش واجرا شده با مشخصه COM-GAS بيان شده است.

انگيزه اين كار:همانطور كه مي‌دانيم كاهش درجه حرارت هواي ورودي به توربين گاز راندمان ترموديناميكي واحد را بالا مي‌برد اما در اين بين مشكلي وجود دارد و آن اين است كه بايد حجم زيادي از هواي ورودي خنك شود

بقيه در ادامه مطلب...



:: موضوعات مرتبط: بخار و نيروگاه , ,
:: بازدید از این مطلب : 1710
|
امتیاز مطلب : 101
|
تعداد امتیازدهندگان : 29
|
مجموع امتیاز : 29
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 فروردين 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد رضا حقاني

در سيستم هاي تهويه مطبوع براي توليد بخار معمولا ً از ديگ هاي فولادي استفاده مي كنند. ديگ هاي فولادي كه مي توانند فشارهاي نسبتاً بالايي را تحمل كنند به دو گروه تقسيم بندي مي شوند :

1- ديگ هايي كه از داخل لوله هاي آن ها گاز احتراقي عبور مي كند و آب در خارج از لوله قرار دارد.

2- ديگ هايي كه در داخل لوله هاي آن آب و در خارج از لوله ها گازهاي داغ حاصل از احتراق قرار مي گيرد. در تهويه مطبوع اغلب از گروه دوم اين نوع ديگ ها استفاده مي شود. اجزاء مهم ديگ فولادي عبارت است از كوره يا محفظه قابل احتراق ، لوله هاي عبور آب يا گازهاي حاصل از احتراق ، مشعل ، پمپ آب تغذيه ديگ ، شيريكطرفه آب تغذيه ديگ ، شير تخليه ، شيرهاي اطمينان ، درب جلو ، شيرهاي اصلي بخار ، آب نما ، شير فشار شكن ، درب عقب ، فلنج عقب ، شاسي ، تابلو برق ، جعبه دود جلو ، جعبه دود عقب و غيره....

بقيه در ادامه مطلب

 



:: موضوعات مرتبط: بخار و نيروگاه , ,
:: بازدید از این مطلب : 1090
|
امتیاز مطلب : 98
|
تعداد امتیازدهندگان : 31
|
مجموع امتیاز : 31
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 فروردين 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد رضا حقاني


:: موضوعات مرتبط: بخار و نيروگاه , ,
:: بازدید از این مطلب : 759
|
امتیاز مطلب : 110
|
تعداد امتیازدهندگان : 33
|
مجموع امتیاز : 33
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 فروردين 1390 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد