نوشته شده توسط : محمد رضا حقاني

چكيده

سرمايش تبخيري قدمت زيادي دارد. قبل از ورود سيستم‌هاي تهويه مطبوع، سرمايش تبخيري، متد موثري براي خنك كردن يك خانه به شمار مي‌رفت. در آب و هواي خشك، سرمايش تبخيري، همواره منسوب به كولر آبي است كه براي خنك كردن خانه‌ها به صورت ارزان قابل استفاده مي‌باشد.
اساس كار در كولرهاي آبي سرمايش تبخيري مستقيم است در اين فرايند رطوبت به هوا اضافه مي‌شود يك كولر آبي شامل بدنه ، فن ،درپوشها، پمپ گردش آب، مخزن آب، شير شناور، خطوط توزيع آب و موتور الكتريكي است. سيستم كار كولرهاي آبي بدين گونه است كه آب موجود در مخزن توسط پمپ آب بر روي درپوشها ريخته مي‌شود الكتروموتور توسط تسمه فن را به چرخش در مي‌آورد با چرخش فن هوا از فضاي بيرون به داخل محفظه كولر كشيده مي‌شود و با عبور از سطح پوشالهاي خيس، رطوبت هوا افزايش پيدا كرده و دماي آن نيز كاهش پيدا مي‌كند.
با توجه به توليد كولر آبي در داخل كشور و نيز استفاده از اين وسيله براي خنك كردن منازل يك وسيله خنك كننده ملي شناخته شده است و بيش از 70% اقليم جغرافيايي كشور به آن نياز دارد .

شكل 1 _ 1 سيكل سرمايش رنكين

 

بقيه در ادامه مطلب...



:: موضوعات مرتبط: تبريد و سردخانه , كولر آبي , ,
:: برچسب‌ها: كولر آبي , انواع سيستم سرمايش , تبريد ,
:: بازدید از این مطلب : 1837
|
امتیاز مطلب : 89
|
تعداد امتیازدهندگان : 25
|
مجموع امتیاز : 25
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 فروردين 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد رضا حقاني

دیدکلی

از آنجایی کولرهای آبی در پشت بام نصب می‌شوند، باید از نظر استحکام در محلی گذاشته شوند که در سقف ایجاد لرزش و صدا ننمایند. مثلا آنها را نباید روی ستونها یا نزدیک دیوارها قرار داد. محل قرار گرفتن کانالهای کولر باید از قبل پیش بینی شده باشد، که در روی پشت بام ورودی کانال از طریق اطاقک سیمانی توسط برزنت به کولر متصل گردد. در قسمت زیر کولر معمولا یک قاب فلزی چهار پایه به ارتفاع حدود 30 سانتیمتر قرار داده می‌شود.

در زیر پایه‌های این قاب باید چهار صفحه فلزی مربعی به اظلاع 10 سانتیمتر محکم جوش داده شود، تا از فرو رفتن در آسفالت پشت بام جلوگیری به عمل آید. یکی دیگر از نکاتی که در موقع نصب کولر لازم است به آن توجه شود، این است که تا حد امکان از لوله‌های دودکش و لوله چاه فاضلاب دور باشد. این نوع کولر آبی نسبت به حجم هوادهی در واحدهای حجمی 2000 ، 3000 ، 3500 ، 40000 ، 4500 ، 5000 ، 6000 ، 7000 و 12000 ساخته می‌شوند. این اعداد بر حسب فوت مکعب در دقیقه (CFM) مقدار هوا دهی را تعیین می‌کنند.

 

بقيه در ادامه مطلب...



:: موضوعات مرتبط: كولر آبي , ,
:: بازدید از این مطلب : 1111
|
امتیاز مطلب : 157
|
تعداد امتیازدهندگان : 42
|
مجموع امتیاز : 42
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 فروردين 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمد رضا حقاني

 

کولر آبی

*       کولرهای آبی بسیار کمتر از کولرهای گازی برق مصرف می کنند (500 وات در برابر 2000 وات).

*       کولرهای آبی و گازی با توجه به کاربرد زیاد و وسیع آن به خصوص در فصول گرم سال بخش نسبتاً زیادی از مصرف کل انرژی کشور را به خود اختصاص داده می دهند.

*       ظرفیت برودتی کولرها باید متناسب با فضای مورد استفاده و شرایط آب و هوایی محل (از لحاظ دما و رطوبت) انتخاب شود. کولرهای بزرگتر از حد نیاز تنها باعث مصرف بی مورد انرژی الکتریکی می شوند. نوع کولر را متناسب با مناطق آب و هوایی انتخاب کنید. از کولرهای آبی برای مناطق معتدل استفاده کنید.

*       هنگام خرید دستگاهی را انتخاب کنید که دارای علامت استاندارد و برچسب انرژی باشد و با توجه به برچسب انرژی دارای بالاترین درجه کارآیی و بازدهی باشد.

*       حتی الامکان کانل کشی کولر از کوتاه ترین مسیر انتخاب شود. چنانچه کانال های کولر خارج از ساختمان قرار دارند، حتماً باید به وسیله عایق کاری با پشم شیشه یا عایق های دیگر از گرم شدن کانال ها و هدر رفتن سرما در اثر تابش مستقیم نور خورشید بر آنها جلوگیری شود. در این مورد حتی نصب یک سایبان ساده بر روی کولر و کانال ها هم موثر است.

 

 



:: موضوعات مرتبط: كولر آبي , ,
:: برچسب‌ها: كولر آبي ,
:: بازدید از این مطلب : 694
|
امتیاز مطلب : 186
|
تعداد امتیازدهندگان : 48
|
مجموع امتیاز : 48
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 فروردين 1390 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد